Groep 1/2B

Spelend leren is ons motto!

Welkom in groep 1/2B!

Wij zijn een gezellige groep met 19 kinderen. In de loop van het jaar zullen hier een aantal nieuwe leerlingen instromen.

Juf Tanja en juf Henriëtte zijn samen de leerkrachten in de groep.

Juf Tanja werkt op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Juf Henriëtte is elke woensdag in de groep.

Wij werken thematiserend in al onze onderbouw groepen. Dit betekend dat we thema's hebben die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen.

Tijdens het werken en spelen in een thema proberen we zoveel mogelijk uit de kinderen zelf te halen. We richten dus ook samen de hoeken in, maken samen de spullen voor het spel van de kinderen zodat het echt van hunzelf is. Vanuit dit spel ontwikkelingen de kinderen hun woordenschat, de geletterd- en gecijferdheid, de motoriek, hun creativiteit en sociaal emotioneel. De leerkrachten geven samen met de kinderen het spel binnen de thema's nieuwe uitdagingen zodat een thema meerdere weken levend en aantrekkelijk blijft.

Een dag in de groep:

We starten met de inloop (kinderen komen binnen en kiezen een plek in de klas om te werken/spelen).

Daarna hebben we een gezamenlijk kringmoment. Soms doen we verkeer, leren we een nieuwe klank of bespreken we iets belangrijks.

Na het kringmoment gaan we spelen en werken in de hoeken.

Tijdens het spelen heeft juf tussendoor korte instructies aan kleine groepjes en doen we een taal of rekenoefening.

Als we uitgespeeld zijn is het tijd om fruit te eten. Tijdens het fruit eten leest juf voor, legt ze nog iets uit of kijken we een filmpje.

Na het fruit eten hebben we meestal nog een gezamenlijk kringmoment waar we een muziekles krijgen, een les kwink (sociaal emotioneel) doen of leren we iets passend bij ons thema. Daarna is het hoog tijd om lekker buiten te spelen of gymmen we in het speellokaal.

Als we hier zijn uitgespeeld is het tijd voor de lunch. Deze eten we in de klas, samen met de juf.

Na de lunch gaan we nog een keer spelen en werken in de hoeken en/of spelen we nog even buiten.

Dan zit de dag er alweer op, is het tijd om op te ruimen en naar huis te gaan.

We hopen dat u zo een beetje een kijk hebt hoe het in onze groep gaat.

Hartelijke groeten van juf Henriëtte, juf Tanja en natuurlijk de kinderen!